Una ciutat intercultural amb RECI
Santa Coloma fa més de 20 anys que aposta pel model de ciutat intercultural i, per aquest motiu, és una de les 40 ciutats que forma part del projecte europeu Intercultural Cities.
Aquest model de gestió es basa en la construcció d’un discurs positiu sobre la diversitat existent a la ciutat, el foment de la participació i interacció social entre el divers conjunt de ciutadans i la lluita contra la discriminació i exclusió de persones i col·lectius.
Algunes de les accions que Santa Coloma ha posat en marxa en aquest sentit són la Xarxa de Transmissió de Valors l’Equip de mediació i el centre de Informació i Assesorament a Persones Estrangeres (CIAPE).
Què és la RECI?
La Red Española de Ciudades Interculturales (RECI) és una agrupació de diverses ciutats espanyoles que impulsen polítiques de gestió centrades en la interculturalitat. La RECI té l’objectiu de proporcionar instruments que facilitin aquesta feina i, així, crear societats amb capacitat per gestionar i explotar el potencial de la diversitat. D’altra banda, també persegueix l’intercanvi d’experiències i coneixement entre ciutats.
Aquest és un projecte que va crear el Consell d’Europa l’any 2011 i que forma part del programa europeu Intercultural Cities, nascut el 2008. El seu objectiu és la prosperitat econòmica, la cohesió social i qualitat de vida pels ciutadans, sempre amb una mirada intercultural.
#unviajenecesario
La campanya #unviajenecesario vol promoure la sensibilització i el pensament crític sobre la necessitat de contribuir i sumar-se al viatge cap a unes ciutats més interculturals i inclusives, que aposten per la igualtat, el reconeixement de la diversitat, la interacció i un desenvolupament sostenible.
En el grup de narratives alternatives, la RECI ha estat treballant per a elaborar una campanya de comunicació en el marc del 10è aniversari de la xarxa. Es tracta de la primera campanya de comunicació conjunta de les ciutats RECI que oferirà un marc comú, però que es pot adaptar als contextos concrets de les ciutats que participen. El producte estrella de la campanya és un quadern de viatge il·lustrat per Miguel Gallardo en la qual una treballadora d'un ajuntament, Mila, i el lloro Melo emprenen “un viatge cap a la convivència”.
El principal objectiu de la campanya és difondre l'enfocament i els principis de la interculturalitat. A més, la campanya busca promoure la reflexió, la creació de narratives interculturals i reforçar la visibilitat de la RECI, de la qual la nostra ciutat forma part des del 2014. El quadern de viatge és un format innovador que funciona tant en línia com offline i permet combinar continguts escrits amb il·lustracions. En aquesta última es va compartir el quadern i es va reflexionar juntament amb les ciutats sobre possibles formes d'ús i disseminació del material adaptat a les necessitats i el context de cada territori.
Accedeix la versió en català del quadern de viatge
Accede la versión en castellano del cuaderno de viaje