Governar per i amb els ciutadans i ciutadanes
Polítiques de transparència i govern obert
Objectius
- Millorar els instruments tecnològics per a un Ajuntament més proper
- Millorar la gestió del circuït QUI
- Millorar accés a la informació municipal
- Fomentar el valor de la transparència en la cultura administrativa
Accions
- Descentralització de l'Oficina d'Informació i Atenció al Ciutadà (OIAC)
- Implantació de la Carpeta Ciutadana
- Autogestió de processos ciutadans mitjançant quioscos digitals
- Implementació App agenda en IOS (sistema operatiu Apple)
- Servei d'atenció telefònica a l'OIAC per complementar l'atenció presencial
- Posada en marxa de la Finestreta Única Empresarial (FUE)
- Identificació i correcció de deficiències del circuït QUI (queixes, suggeriments i consultes)
- Mesures per la reducció progressiva dels temps de resposta per aconseguir terminis òptims
- Accions formatives per a l’ús adequat del circuït
- Devolució i/o exposició a la ciutadania dels resultats del programa QUI
- Adopció de solucions estàndards Open data
- Reformulació de l’arquitectura informativa del web municipal
- Web responsive-Canvi del disseny del web per adaptació automàtica a usuaris
- Implantació del Portal de Transparència
- Creació de la Unitat Responsable de la Informació
- Elaboració de l'ordenança de transparència i administració electrònica
- Elaboració de les cartes de serveis
- Obertura de dades públiques i que estiguin disponibles en formats de programari lliure
- Cursos de capacitació dels professionals municipals en matèria de govern obert
- Tallers de sensibilització en matèria de govern obert -transparència i participació- adreçat als joves escolaritzats de batxillerat i cicles formatius.
- Disseny i implementació d'un sistema d’Indicadors de Qualitat democràtica
Participació ciutadana i qualitat democràtica
Objectius
- Desenvolupar el reglament de Participació ciutadana
- Assegurar la participació ciutadana en tots els plans i/o estratègies de la ciutat
- Cercar noves formes de participació i coresponsabilitat ciutadana
Accions
- Creació d’un nou espai web del govern obert i la participació ciutadana
- Sensibilització i capacitació, mitjançant tallers formatius, per facilitar el coneixement i l’exercici dels drets i els instruments de participació
- Disseny i establiment dels mecanismes de rendició de comptes en totes les activitats participades dependents de la direcció de Participació
- Assessorament a totes les àrees municipals sobre l’aplicació del reglament als processos participatius i la Memòria Participativa
- Consolidació del Fòrum Ciutadà com a espai d’informació i consulta.
- Disseny i posta en marxa de formats de participació innovadors i atractius per als sectors poc presents, habitualment, en els processos participatius clàssics: dones, joves, infants,...
- Disseny i posta en marxa d’eines i espais que permetin la participació de les persones amb diversitat funcional
- Creació del registre ciutadà com a eina de contacte i convocatòria i difusió de l’activitat participativa
Polítiques de proximitat i regidories de districte
Objectius
- Consolidar la tasca dels regidors i regidores de districte com a eina de proximitat
- Intensificar la interacció dels regidors i regidores de districte amb els veïns i veïnes i les entitats dels barris
- Ajudar a gestionar les necessitats dels barris des de la proximitat i la transversalitat
Accions
- Elaboració d’un Pla de comunicació que faciliti la difusió de la presència, disponibilitat i activitat dels regidors i regidores de cada districte.
- Implicació i participació dels regidors i regidores de districte en les propostes participatives i/o informatives que es desenvolupin en els territoris.
- Elaboració d’estratègies de funcionament adaptades a les característiques de cada territori: visites, reunions, recorreguts i passejades,....
- Elaboració de materials informatius d’interès per als territoris tant en format paper com en format web i altres.
- Dotació de les eines estructurals i metodològiques necessàries per a la tasca dels regidors i regidores de districte
- Assistència a actes i activitats que es desenvolupin als districtes
- Disseny i funcionament d’un sistema de treball conjunt i interacció amb les entitats dels territoris
- Tramitació de queixes i suggeriments mitjançant el circuit QUI
- Recollida de propostes ciutadanes en els processos informatius i/o participatius que es desenvolupin als territoris
- Sessions de treball i coordinació entre tots els regidors de districte sobre els diversos temes que motiven les queixes i necessitats dels territoris.
Entitats ciutadanes, equipaments cívics i moviments socials
Objectius
- Enfortir el teixit associatiu i potenciar-ne la relació amb els barris de la ciutat
- Facilitar la col•laboració entre actors públics, privats i socials per desenvolupar projectes d’interès comú.
- Fer que els centres cívics siguin espais oberts de relació, solidaritat i participació
- Participar dels moviments socials que fomentin valors positius, d’igualtat i de justícia social
Accions
- Creació d’una Oficina de suport a les entitats
- Projecte del mapa de recursos de les entitats de la ciutat: punts d’informació, agenda,...
- Oferta d’una programació estable de l’Escola de Formació d’Entitats
- Gestió de convenis i subvencions per a les entitats i projectes d’interès general per a la ciutat
- Col•laboració en projectes per les entitats de joves i per als joves
- Elaboració d’un reglament d’usos dels centres cívics
- Promoció d’activitats d’interès general per a la ciutadania en els centres cívics, com per exemple promoció del moviment del voluntariat
- Pla de millora de l’accés a les noves tecnologies en els centres cívics posant a disposició les xarxes socials municipals com altaveu de les iniciatives ciutadanes
- Accions de millora i manteniment dels centres cívics i disseny d’un pla per l’eliminació progressiva de les barreres arquitectòniques en els centres cívics
- Col•laboració i foment d’iniciatives que abordin necessitat dels barris sense cobertura pública