Benestar emocional per a l’aprenentatge

Foto grup de joves d'esquena

El benestar emocional constitueix una de les bases de la salut física, emocional i social de les persones. Comprèn tant l’experiència subjectiva de sentir-se bé, en harmonia i amb tranquil·litat, com l’experiència personal de satisfacció amb si mateix per poder fer front a les dificultats i superar-les en positiu. D’altra banda, esdevé un element clau per establir vincles positius que fomentin el sentiment de pertinença, la identificació amb el grup, el reconeixement de la diferència, l’equitat, la seguretat emocional, les relacions personals positives i la convivència pacífica.

Les actuacions que es proposen en aquest recurs inclouen quatre sessions amb alumnat de 1r d’ESO i dues sessions amb les seves famílies.. La metodologia tindrà en compte les experiències i vivències dels participants amb un enfocament molt pràctic i participatiu.

Objectius

  • Donar eines perquè l’alumnat pugui identificar les seves emocions i la dels altres, i disposi d’eines per gestionar-les correctament.
  • Facilitar eines a les famílies perquè els seus fills puguin identificar les seves emocions i acompanyar-les a l’hora de regular-les i gestionar-les.
  • Posar els fonaments a 1r d’ESO per tenir una bona experiència a secundària.

Relació amb el currículum

El marc d’aquesta proposta és el currículum actual:

Incideix directament en el vector 6 (benestar emocional):

  • Preveu l’experiència subjectiva de sentir-se bé, en harmonia i amb tranquil·litat.
  • Té en compte l’experiència personal de satisfacció amb un mateix.
  • Ajuda a fer front a les dificultats i superar-les en positiu.

Desenvolupa la competència personal, social i d’aprendre a aprendre (CPSAA), que implica: 

  • Autoconeixement
  • Creixement personal
  • Gestionar el temps i la informació
  • Col·laboració constructiva
  • Resiliència
  • Aprenentatge continu

Metodologia

Es preveuen quatre sessions d’1 hora i 30 minuts amb els alumnes i dues sessions amb les famílies, en dates diferents per a cada grup. Per dur a terme les metodologies esmentades, disposem d’experts en aquest àmbit que facilitaran la dinamització i l’acompanyament en aquestes sessions. Aquests professionals, d’experiència contrastada, ja han treballat amb la Gerència d’Educació de la Diputació de Barcelona. Es treballarà amb l’alumnat per identificar les emocions pròpies i les dels altres; conèixer les eines que permetin gestionar-les positivament, i aprendre a comunicar-se de forma assertiva, amb empatia i respecte cap a les altres persones.

També es treballarà amb les famílies sobre com es poden identificar les emocions pròpies i les dels seus fills, i com els poden acompanyar a l’inici de l’adolescència. Es proporcionarà material per continuar treballant aquest àmbit a l’aula; per això, les actuacions que es proposen volen complementar-ne d’altres que es puguin estar fent des dels centres.

Les sessions s’executaran entre els mesos de gener i juny de 2025.

Requisits de sol·licitud

  • 1 institut del municipi amb un màxim de 3 grups classe a 1r d’ESO.
  • Cada sol·licitud ha d'anar acompanyada d'una carta de compromís signada per la direcció del centre educatiu. S’adjunta el model (clica AQUÍ).
  • Termini de sol·licitud: fins el 31 d’octubre de 2024.