Skip to main content

PAECC

Curs 2024-25

Període d’inscripcions fins al 30 de setembre.

 

Aquesta edició del PAECC 2024-25 les inscripcions es podran realitzar AQUÍ fins al 30 de setembre. Un cop rebuda la vostra sol·licitud i en un temps, el més breu possible, ens posarem en contacte amb vosaltres per establir la calendarització de l'activitat.

609

Tallers de periodisme social i no sexista. Per una recepció crítica dels mitjans

UNA SOCIETAT DE VALORSConeixement del medi

OBJECTIUS

  • Informar sobre els mecanismes i rutines que regeixen al periodisme (línea editorial, públic, privat, interesos econòmics...) per potenciar l'esperit crític davant els mitjans de comunicació i desenvolupar una lectura crítica entre les i els joves, a través de l'anàlisi de material de premsa i audiovisual.
  • Tractar d'incorporar, per part de l'alumnat, la visió de gènere com un element de perspectiva en la construcció dels missatges, en tots els àmbits de la vida com la salut, l'economia, la política, l'amistat, l'amor... Aconseguint una mirada transerval del tema.
  • Parlar dels prejudicis i els estereotips en la representació de les dones i els homes en els mitjans de comunicació: la perpetuació de rols, el tractament de la violència, el sexe, el cos, el pas del temps i la malaltia. I comprovar amb els i les joves en quina mesura, determinats col·lectius (persones immigrades, infants, dones, joves, quart món, discapacitats) estàn o no representats en els mitjans i els enfocaments que reben.
  • Explicar què és la perspectiva de gènere i posar l'accent en com aquesta està pràcticament absent en el tractament de les noticíes dels mitjans. Incidir en la influència que tenen els mitjans de comunicació en la construcció dels rols de gènere.
  • Fer una anàlisi de les xarxes socials, més enllà de la vessant lúdica, per prendre consciència de la seva repercussió social, els seus riscos (perpetuació de rols i estereotips, assetjaments, bullings, etc.) i el seu potencial, al mateix temps, per donar veu a la ciutadania.
  • Contribuir que els i les joves prenguin més consciència del seu paper en la societat i de la seva capacitat per actuar.
  • Analitzar el tractament de la violència de gènere contra les dones als mitjans fent un anàlisi crític i treballar amb expressions no sexistes.
  • Mostrar bones pràctiques dels mitjans de comunicació pel que fa al tractament del gènere.

DESCRIPCIO de l'activitat

  • La metodologia és essencialment participativa i pràctica.
  • Els tallers busquen despertar de forma amena, a través de l'intercanvi i el debat entre iguals moderat per una experta, l'esperit crític dels nois i les noies sobre aquells missatges que estan rebent a través dels mitjans. Els coneixements i l'experiència que l'alumnat ja té sobre els mitjans són el punt de partida, es potencia la posta en comú d'allò que pensi cada persona.
  • La periodista que imparteix el taller presenta dilemes en relació amb els mitjans i llança questions acompanyades d'exemples de fragments o peces curtes, escrites o audiovisuals, per a facilitar la reflexió i el debat a l'aula.
  • Es treballen propostes sobre la selecció de temes noticiables, l'enfocament, les fonts per a consultar, el llenguatge,etc.
  • En la primera part del taller s'introdueixen concepts bàsics del periodisme i sobre els mitjans de comunicació de masses- origen, funcions, línea editorial, propietat-, que permeten situar-nos. També es van treballant conceptes com ara la diferència entre informació i opinió, l'ús de la imatge, qui protagonitza les notícies, els estereotips, la perspectiva de gènere, etc.
  • Des de la premissa que els mitjans de comunicació construeixen la realitat, qüestionem el mite de l'objectivitat i parlem dels codis deontològics. Reflexionem sobre la creació i reproducció d'estereotips, l'ús del llenguatge, la presència de la diversitat.
  • En la segona hora del taller aprofundim en el tractament de les qüestions de gènere i de la violència masclista, a través d'exemples periodístics i peces audiovisuals, i encetem un debat entre totes i tots.


*** IMPORTANT: També s'ofereix el taller on line d'1hora de durada, si el centre ho prefereix.

OBSERVACIONS

HORARI:

Les sessions seran de 2 hores. L'horari de les sessions es pactaran amb el centre educatiu segons la conveniència del currículum escolar. També segons la disponibilitat horària de les professionals formadores.

MATERIAL: un aula amb ordinador, conexió a internet i projector per a la visualització del material didàctic i de recull periodístic.


Activitat portada a terme per ASSOCIACIÓ DONES PERIODISTES DE CATALUNYA - ADPC.

DETALLS

Adreçada

3r i 4t ESO, Batxillerat, Cicles Formatius i PFI (programes de formació i inserció) i Escoles d'Adul

Dates

A concretar.

Horari

Matí o tarda. Durada: 2h(pressencial) i 1h (on line). (veure observacions)

Lloc

al centre

Realitza

Servei d'Educació, Infància i Joventut

Preus

Finançada parcialment per la Diputació de Barcelona. Cost per a l'alumnat 75 euros

CONSULTES I INSCRIPCIONS

SERVEI D'EDUCACIÓ

Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet.

Horari: de 9 a 14:30 hores.

Rb. Sant Sebastià 98-100
08924 Santa Coloma de Gramenet
Telèfon: 93 462 40 00
A/e: paecc@gramenet.cat

Prohibida la reproducció total o parcial de les fotografies, així com la seva distribució, comunicació pública o transformació sense l’autorització dels autors del web.