PAECC
Curs 2024-25
Període d’inscripcions fins al 30 de setembre.
Aquesta edició del PAECC 2024-25 les inscripcions es podran realitzar AQUÍ fins al 30 de setembre. Un cop rebuda la vostra sol·licitud i en un temps, el més breu possible, ens posarem en contacte amb vosaltres per establir la calendarització de l'activitat.
Construir Mirades (REVISAR 2025)
COEDUCACIÓConeixement del medi
OBJECTIUS
DESCRIPCIO de l'activitat
Construir Mirades és el programa educatiu en coeducació audiovisuals desenvolupat per l’entitat Drac Màgic.
La programació infantil ofereix les següents activitats:
A. De tots els colors, de totes les formes. Protagonistes diverses
Amb aquest taller proposem conèixer personatges fets de formes i colors que s’escapen dels arquetips habituals associats a la feminitat i a la masculinitat. Ens preguntarem per quines emocions i sentiments ens desperten, i en endinsarem en el joc simbòlic per deixar volar la imaginació i construir personatges més enllà del blau i el rosa.
Objectius:
- Aprendre a expressar els sentiments i emocions propis.
- Respondre creativament als estereotips de gènere associats als colors i les formes.
- Iniciar-se en la descoberta i l'ús del llenguatge audiovisual, verbal, musical i plàstic.
B. Casa meva és un univers . La diversitat familiar al cinema
Explorem la diversitat de models familiars a través de curtmetratges d'animació (Tipitips de Jessica Laurén, Suècia, 2010) i dinàmiques creatives. Una experiència lúdica per comprendre la importància dels vincles familiars basats en la confiança i la igualtat, en una societat cada vegada més canviant.
Objectius:
- Gaudir i valorar el cinema d’animació com una eina per construir relats inclusius i transformadors.
- Entendre com la ficció pot presentar situacions que tenen impacte en la realitat i com la quotidianitat aporta experiències significatives.
- Conèixer relats audiovisuals que naturalitzen la diversitat familiar i que presenten diversos models com a opcions vàlides, viables i felices.
C. Heroïnes de pel·lícula. Més enllà dels estereotips de gènere.
Conèixer protagonistes de pel·lícules, les seves aventures, viatges i trifulgues, és una oportunitat per repensar els rols de gènere dins les històries. Descobrim els mecanismes de construcció de personatges fílmics i construïm la nostra heroïna lliure d’estereotips.
Objectius:
- Desenvolupar una mirada activa i crítica cap als missatges que transmeten els mitjans audiovisuals.
- Conèixer els mecanismes de construcció dels personatges de les pel·lícules.
- Identificar els arquetips sexistes associats a la masculinitat i la feminitat.
La programació per primària ofereix les següents activitats:
A. Heroïnes de pel·lícula. Més enllà dels estereotips de gènere
Conèixer protagonistes de pel·lícules, les seves aventures, viatges i trifulgues, és una oportunitat per repensar els rols de gènere dins les històries. Descobrim els mecanismes de construcció de personatges fílmics i construïm la nostra heroïna lliure d’estereotips.
B. Amistats a quatre mans. Imaginem la diversitat
Com són els personatges que protagonitzen les històries audiovisuals? La representació de la diversitat en les pantalles va més enllà d'identificar els arquetips associats a la masculinitat i la feminitat: explorar la diversitat estètica permet arribar a representacions lliures d'estereotips. En aquest taller partirem de la pel·lícula Les vides de Marona (Anca Damian, França, 2019) i la seva riquesa plàstica per a crear personatges suggerents i diversos.
C. Les ulleres liles. Repensar el llenguatge audiovisual
La creació audiovisual és una tria constant: cal escollir la música, els espais, els personatges, la veu en off, els colors, el ritme, etc. Aquestes decisions estructuren un imaginari sobre el món que sovint reprodueix estereotips sexistes. En aquest taller aprendrem a identificar els elements bàsics que configuren els missatges audiovisuals de la publicitat, les xarxes socials i el cinema, per a promoure una mirada activa envers les imatges.
D. Festa de plomes i purpurina. Ampliar els imaginaris afectius i sexuals
Partint de curtmetratges que ens mostren com imaginar una sexualitat lliure i plena, explorem el joc simbòlic per conèixer les nostres sensibilitats, gustos i límits. En aquest taller visionarem representacions inclusives amb la diversitat afectiva i sexual, entenent la infància com a una etapa vital per a la construcció identitària.
La programació per secundària ofereix les següents activitats:
Secundària (1e i 2n d’ESO)
A. Herois en primer pla. La construcció de les masculinitats. Secundària (1e i 2n d'ESO)
Repensar les històries que viuen els herois de pel·lícula, les aventures, valors i maneres de resoldre els conflictes, és una eina poderosa per repensar els rols de gènere. Entrarem en contacte amb exemples de protagonistes masculins de films i sèries per comprendre els mecanismes de construcció de la masculinitat arquetípica, construïda en oposició a la feminitat.
Un taller per debatre les possibilitats transgressores de desmuntar aquests arquetips, també pel que fa a les relacions afectives i amoroses.
B. Estereotips a la pantalla. Identitats de gènere en la cultura audiovisual. (3r i 4rt d'ESO)
Els mitjans de comunicació representen les identitats de gènere de forma arquetípica, a partir de models d'origen patriarcal. Aquest taller proposa eines d'identificació amb perspectiva feminista per observar la rigidesa d'algunes convencions i reflexionar sobre com superar les imposicions que comporten.
Secundària (3r i 4rt d’ESO)
A. Aprenentatges de l'amor. Les relacions afectives en l'audiovisual. (3r i 4rt d'ESO)
Realment existeix la mitja taronja o és una construcció? Com són els personatges d'una història d'amor? Quin tipus d'escenes protagonitzen? A partir de diferents exemples analitzem la manera com el cinema i en general els mitjans audiovisuals, han reforçat un model d?amor romàntic, i valorem altres maneres o models de relació afectiva i sexual.
B. Les violències que no es veuen. Reimaginar l'espai públic
Tornar a casa de nit, viatjar sola, ballar tranquil·la a les festes majors... De dones i noies que parlen entre elles d'agressions viscudes mentre imaginen juntes com superar la por i la indefensió, els debats feministes al voltant de l’ocupació de l'espai públic es traslladen a les pantalles. En aquest taller visionarem algunes narratives de resistència i campanyes de sensibilització per a realitzar propostes creatives en contra de les violències masclistes.
OBSERVACIONS
L'activitat la portarà a terme l'entitat Drac Màgic. Cultura Audiovisual.
Número de localitats limitat, un cop rebuda la vostra inscripció rebreu confirmació de la disponibilitat de les places sol·licitades.
DETALLS
Adreçada
Infantil
Dates
A partir del gener de 2025
Horari
A concretar. Durada: 1h
Lloc
A La CIBA, espai de recursos per a dones, innovació i economia feminista
Realitza
Departament de Polítiques d'Igualtat de Gènere de l'Ajunt. de SCG.
Preus
Finançada totalment per l'Ajuntament de Sta. Coloma de Gramenet i sense cost per a l'alumnat.
CONSULTES I INSCRIPCIONS
SERVEI D'EDUCACIÓ
Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet.
Horari: de 9 a 14:30 hores.
Rb. Sant Sebastià 98-100
08924 Santa Coloma de Gramenet
Telèfon: 93 462 40 00
A/e: paecc@gramenet.cat
Prohibida la reproducció total o parcial de les fotografies, així com la seva distribució, comunicació pública o transformació sense l’autorització dels autors del web.