Un velero musical en un mar de poesía
GAUDIM DE LA CULTURAConeixement del medi
OBJECTIUS
- Conèixer alguns autors destacats de la literatura universal.
- Interpretar i saber detectar els recursos literaris de les cançons proposades per així dotar a l'alumnat d'eines expressives perquè les apliquin a altres cançons i altres poemes.
- Fomentar el gust estètic tot valorant la lletra i el missatge que es trasmet a les peçes proposades i posar en valor la dimensió literaria.
- Apreciar el valor del fet literari dintre de l'etapa educativa tractada.
DESCRIPCIO de l'activitat
Es tracta d'una activitat músico-literaria en la que es vol focalitzar la mirada en les lletres d'algunes cançons destacades del nostre ventall musical més proper i universal.
- Sessions: una sessió ( modificable)
- Durada: 2 hores
- Cantautors més representatius: Joan Manuel, Luis Eduardo Aute, Paco Ibáñez...
- Tòpics (homo viator, vita flumens...), figures literàries (metàfora, sinestesia, anàfora...), métrica...
- Períodes literaris (Romanticisme, Realisme, Modernisme...)
- Tema emocional: suïcidi, resiliència, gratitud, amistat, la guerra...
- Referències literàries (Ilíada, La Celestina, Proust, Don Quijote de la Mancha, La comedia humana, Romancero gitano, Moby Dick, La vida es sueño, Edipo rey...)
- Fer extensiu algun dels continguts tractats a una APS que es duu a terme a l'institut on els professors que imparteixen l'activitat treballen. Per exemple, a l'estudiar el gènere epistolar es proposa que els alumnes de 2n d'ESO es cartegin amb els avis d'una residencia de Santa Coloma de Gramenet tot incardinant la canço "Madre anoche en las trincheras" on apareix una carta escrita per un soldat de la guerra civil que va ser Font d'inspiració de la sota dita peça.
- Organització: explicació prèvia per part del professorat abans d'anar a fer el taller (es pot utilizar la CA com a suport). També hi ha la possibilitat d'adaptar el taller al període literari, autors, etc. que s'estiguin treballant en el moment que s'imparteixi la formació.
OBSERVACIONS
- Es compartirà una carpeta d'aprenentatge (CA), en paper o digital, on apareixen les cançons i el fil argumental del taller.
DETALLS
Adreçada
3r cicle ( 5è i 6è) d'educació primària, ESO, Batxillerat
Dates
A concretar
Horari
Durada: 2 hores
Lloc
A l'escola o institut que sol·licita l'activitat
Realitza
Saray Guirao i Lot Tortajada
Preus
150 euros
CONSULTES I INSCRIPCIONS
SERVEI D'EDUCACIÓ
Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet.
Horari: de 9 a 14:30 hores.
Rb. Sant Sebastià 98-100
08924 Santa Coloma de Gramenet
Telèfon: 93 462 40 00
A/e: paecc@gramenet.cat
Prohibida la reproducció total o parcial de les fotografies, així com la seva distribució, comunicació pública o transformació sense l’autorització dels autors del web.