Santa Coloma es consolida com a referent en la formació relacionada amb l’alimentació

Avui arrenquen les jornades ‘Alimentació i sostenibilitat: una perspectiva culinària, acadèmica i social’ al Campus de l’Alimentació de la UB. La ciutat ofereix formació universitària i ocupacional a través la Universitat de Barcelona i l’Escola de Restauració Santa Coloma.

En el marc dels actes de Barcelona Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021, han començat avui a Santa Coloma de Gramenet les jornades “Alimentació i Sostenibilitat: una perspectiva culinària, acadèmica i social”. Durant dos dies,  persones expertes del món acadèmic, la restauració i el teixit social exposen diferents temes relacionats amb aquesta temàtica des del punt de vista de l’aplicació a la cuina professional, la recerca universitària, les tendències dietètiques, la implementació de projectes socials o la perspectiva de gènere.

L’alcaldessa Núria Parlon i el rector de la Universitat de Barcelona Joan Guàrdia han obert el programa que es centra en la recerca i la innovació que es duu a terme al Campus de l’Alimentació de la UB, lloc on s’hi celebra el primer dia de les jornades. Entre les aportacions d’aquest matí, la Dra. Carme Vidal, catedràtica de Nutrició i Bromatologia i directora del Campus, ha parlat de tendències dietètiques sota la mirada de la salut de les persones i del planeta. Després, joves investigadors han participat en una taula rodona per exposar temes relacionats amb els subproductes alimentaris, els components bioactius en aliments ecològics o els ritmes del planeta en una dieta saludable i sostenible.

Per donar una perspectiva de l’alimentació sostenible des de la cuina professional, han intervingut Víctor Quintillà i Mar Gómez, xef i sommelier respectivament del restaurant Lluerna de Santa Coloma. Aquest establiment compta amb una estrella Michelin i una estrella Verda en reconeixement a l’excel·lència culinària i al compromís amb la sostenibilitat en el camp gastronòmic.

Les activitats d’avui han finalitzat amb una visita a l’Escola de Restauració Santa Coloma de Gramenet, a l’hivernacle i a la vinya d’en Sabater, tots tres projectes participats per Grameimpuls, empresa municipal per a la promoció de l’ocupació i l’activitat empresarial.

Per a l’alcaldessa de Santa Coloma Núria Parlonés molt important la conjunció d’universitat i ciutat a través del Campus  de l’Alimentació. Amb activitats com la d’avui reafirmem el compromís de l’Ajuntament amb la transferència de coneixement i la recuperació econòmicaParlon recalca l’elevat índex d’inserció laboral dels i les estudiants de l’Escola de Restauració de Santa Coloma “ amb una mitjana de més del 58% i que en algunes especialitats, com restaurant i bar arriba al 100% de l’alumnat. És una eina més per donar oportunitats als jovent i continuant donant suport al sector de la gastronomia i restauració”. En aquest senti l’alcaldessa recorda “les decisions del govern municipal, com l’excepció de taxes o l’autorització extraordinària de terrasses a bars i restaurants”.

Per las seva banda Carme Vidal ha afirmat que “la sostenibilitat és fonamental en l’àmbit de la nutrició. Hi ha molts aspectes, però potser el més important és la pèrdua d’equitat en l’accés als alimentsVidal s’ha mostrat “molt satisfeta per la gran qualitat de l’oferta de graus al Campus de l’Alimentació amb gran demanda a la indústria alimentària. Des de l’inici del campus al curs 2013-2014 fins el curs 18-19 hem duplicat les matriculacions, arribant a més de 1.000 alumnes”.

El chef colomenc Víctor Quintillà s’ha mostrat “absolut defensor dels productes de proximitat i Km 0. Estem davant d’un canvi social i de mentalitat del consumidor. Els restauradors que apostem pel producte de proximitat contribuïm a la reducció d’emissions pel transport, al malbaratament alimentària, alhora que donem suport al petit productor”.

Les jornades, dissabte 9

En el segon dia, les jornades recolliran aportacions des de la perspectiva social que tractaran temes com la sostenibilitat alimentària i l’acció social a Santa Coloma, que es porta a terme a través de l’Observatori de l’Alimentació (ODELA-UB), entre d'altres. També s’exposaran les experiències que sobre hàbits, malbaratament alimentari o alimentació sostenible i ecològica als menjadors que estan duent a terme diferents escoles de la ciutat.

I finalment, la perspectiva de gènere en alimentació i sostenibilitat de les jornades vindrà de la mà de la metgessa Carme Valls i la catedràtica de Nutrició i Bromatologia de la UB Maria Izquierdo-Pulido, que posaran en comú idees sobre la invisibilitat de les dones en l’àmbit de la salut i les seves necessitats nutricionals.

Les jornades, que en el segon dia tindran lloc a La CIBA, espai de recursos per a dones, innovació i economia feminista, han estat organitzades conjuntament entre l’Ajuntament de Santa Coloma i el Campus de l’Alimentació de la UB, dins del projecte “Santa Coloma, Ciutat Universitària”, i ha comptat amb la col·laboració de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. 

Les jornades també es poden seguir per streaming a través del canal de YouTube http://www.youtube.com/CanalGramenet

Formació universitària al Campus de l’Alimentació de la UB

Santa Coloma de Gramenet té en l’alimentació un eix estratègic en la formació d’estudiants universitaris i en la formació ocupacional. A la ciutat, la Universitat de Barcelona ofereix els graus de Ciència i Tecnologia dels Aliments i de Nutrició Humana i Dietètica de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació que s’imparteixen al Campus de l’Alimentació, ubicat al recinte de Torribera. En aquest curs 2021-2022, s’han matriculat un total de 661 estudiants en aquests estudis. També s’hi imparteix un màster universitari especialitzat en seguretat alimentària en què, actualment, hi ha 41 persones matriculades.

L’evolució del nombre de persones que estudien al Campus de l’Alimentació s’ha duplicat des que es crear. Així en el curs 2013-2014 hi havien un total de 527 alumnes mentre que al curs 2018-2019 el número augmentava fins als 1.009 alumnes.

A més dels dos graus i el màster universitari, al Campus de l’Alimentació s’imparteix el grau interuniversitari UB-UPC de Ciències Culinàries i Gastronòmiques, el primer d’aquesta temàtica impulsat per dues universitats; el màster propi en Nutrició en l’activitat física i l’esport; i el curs Alimentació i Gastronomia dins de l’oferta de la Universitat de l’Experiència de la UB, dirigida a persones de més de cinquanta-cinc anys.

Formació ocupacional a l’Escola de Restauració de Santa Coloma

L’Escola de Restauració de Santa Coloma ofereix un programa de formació ocupacional amb certificat de professionalitat que només es pot cursar a tres ciutats de Catalunya. La qualitat del programa i de las instal·lacions, així com la possibilitat de fer pràctiques en empreses importants del sector fa que sigui una de les escoles amb més demanda.

A la darrera convocatòria de curs subvencionats (gratuïts per l’alumnat) es van presentar 650 sol·licituds  per a 120 places. Els 8 cursos ofertats ofereixen 4 especialitats: operacions bàsiques de cuina, operacions bàsiques de restaurant i bar, sommeleria i cuina.

Le dades quant a la inserció laboral dels i les alumnes que passen per l’Escola de Restauració són força acceptables. La mitjana de tots els cursos és del 58,54%, de l’alumnat que fa les pràctiques a empreses. Hi ha però, especialitats com la de restaurant i bar que va arribar al 100% d’inserció, la de Cuina III (nivell 2) va passar el 84% o sommeleria del 66%.

L’especialitat de sommeleria, que s’ofereix des del curs 2013-2014 està vinculat al projecte de recuperació del cultiu de la vinya a Santa Coloma de Gramenet amb la Vinya d’en Sabater i la marca “Santa Coloma Gastronòmica”. El vi que s’obté no es comercialitza però serveix de material didàctic per a les classes. Precisament, aquesta setmana ha finalitzat la verema 2021 a la vinya.