Santa Coloma té una de les taxes de motorització més baixes de Catalunya, amb aproximadament 320 cotxes per cada mil habitants.

Només el 20% dels desplaçaments interns es realitzen privat segons la última Enquesta de Mobilitat. És de vital importància poder mantenir aquestes dades per aconseguir reduir la contaminació acústica i atmosfèrica, per millorar l’ocupació de l’espai públic (en el sentit d’aparcaments i circulació de vehicles), per incrementar la seguretat viària i per potenciar vies de mobilitat més sostenibles.

Santa Coloma Ciutat 30

Què significa?

Santa Coloma de Gramenet és una Ciutat 30. Això vol dir que la velocitat màxima de circulació en totes les vies del nucli urbà és de 30 km/h. Les úniques excepcions són els carrers on hi hagi una velocitat màxima inferior (com per exemple les plataformes úniques, els carrers residencials, les zones d’àmbit escolar, les illes per a vianants i els
interiors dels barris per a vianants) i en les dues vies de la xarxa bàsica que travessen la ciutat i que són de titularitat supramunicipal: la B-20 i l’avinguda Pius XII – Pont del Molinet.

Per què?

Per reduir la sinistralitat i la lesivitat dels accidents, fer una ciutat més segura, amable,
inclusiva i sostenible.

Pots trobar més informació al decret 392/21 del 15 de gener de 2021.

Vehicle compàrtit

Carsharing/Carpooling

Imatge

El concepte de sharing (compartir) aplicat als vehicles pot suposar una alternativa a l’ús del cotxe privat, pot reduir el parc de vehicles i millorar l’ocupació de l’espai públic. Es poden arribar a reduir d’entre 5-20 cotxes per cada cotxe compartit (segons un estudi de l’Ajuntament de Barcelona, setembre 2017).

Aquesta pràctica té un impacte molt positiu sobre la mobilitat i suposa una forma de desplaçament més sostenible, ajuda a gestionar l’aparcament i fomenta l’ús de vehicles amb energia neta , com són els vehicles elèctrics.

Per a l’usuari suposa una reducció de costos envers la propietat del cotxe i és una gran alternativa per a persones que realitzen desplaçaments puntuals.

Carsharing, o el que és el mateix, cotxe compartit. És un sistema de transport que consisteix en l’ús d’un mateix vehicle per diverses persones, aprofitant els temps que el vehicle està parat. Els operadors ofereixen una flota de cotxes (normalment elèctrics) per fer un ús per hores o dies.

Carpooling. És un sistema de transport en què diverses persones fan un mateix recorregut compartint el mateix vehicle, normalment propietat d’una d’elles. La diferència amb el Carsharing és que, en aquest cas, la persona propietària del cotxe indica a través d’una app el recorregut o viatge que realitzarà oferint les places lliures que disposa perquè altres persones s’hi puguin afegir. A través d’una app es concreten tots els detalls i es fa el pagament.

Amb aquests dos sistemes de transport compartint vehicle, es contribueix a la cura del medi ambient, reduint despeses energètiques i el consum de combustible.

Aparcament

Santa Coloma compta amb 282 places d’aparcament en rotació distribuïdes en quatre aparcaments públics municipals. Paral·lelament, la ciutat disposa de zones d’aparcament regulat de rotació en superfície (zona blava) amb un total de 230 places i també de zones on l’aparcament és lliure.

Horaris i detalls dels pàrquings

 

Estacionament de rotació regulat (SMOU + Zona blava)

Actualment Santa Coloma disposa de 230 places de zona blava i un total de 21 màquines de cobrament.

L’horari d’estacionament regulat (o de pagament) és de dilluns a dissabte de 09:00 a 14:00 h i de 16:00 a 20:00 h. Fora d’aquest horari, sigui diumenge, festiu o feiner, l’aparcament no està condicionat al pagament.

El temps màxim d’estacionament regulat és d’una hora i mitja.

El preu de la zona blava és d’1,35 €/hora. En el cas de ser sancionat per sobrepassar el temps màxim d’estacionament permès, es podrà

anul·lar la sanció si es fa el pagament d’un tiquet d’anul·lació per un import de 5 €.

Els vehicles ZERO EMISSIONS tenen un 100 % de bonificació en l’àrea blava. De totes maneres, els conductors i conductores d’aquests tipus de vehicles han d’obtenir un comprovant horari (sigui amb el parquímetre o de forma telemàtica amb l’SMOU).

Per la seva banda, els vehicles ECO tenen un 50 % de bonificació sobre la tarifa.

El pagament de la zona blava es pot fer a la màquina de cobrament més propera, indicant el temps previst d’estacionament (un cop fet el pagament no es podrà reduir ni ampliar aquest temps). Si el pagament es realitza mitjançant la màquina distribuiïdora, caldrà posar el justificant en una part visible del cotxe. Si el pagament es realitza mitjançant sistema mòbil o telemàtic no caldrà col.locar comprovant.

També es pot fer a través de l’aplicació mòbil “AMB Aparcament Metropolità”, amb la qual no cal desplaçar-se al parquímetre ni deixar cap justificant dins del cotxe. Només es paga pel temps realment consumit. Recorda que, en aquest últim cas, hauràs de finalitzar l’estacionament en abandonar la plaça perquè realment es pagui només pel temps consumit. Pots trobar més informació a  l’App AMBaparcament.

Segons l’ordenança municipal, “Tots els vehicles que es trobin estacionats a les àrees senyalitzades d’estacionament vigilat, sense el tiquet de control horari o que el temps d'estacionament superi com a mínim una hora el temps marcat a l'esmentat tiquet, podran ser retirats pels serveis de la grua municipal.” Si ho necessites pots consultar l’ordenança municipal