Zones de càrrega i descàrrega

La distribució urbana de Mercaderies (DUM) és l’última fase de la xarxa de subministrament, on es reparteixen les mercaderies dins de l’àmbit urbà. És una activitat essencial en el dia a dia de les ciutats ja que és la base de la distribució de mercaderies als establiments comercials i a l’usuari final.

No obstant també suposa un gran repte, ja que implica un gran impacte en l’ocupació de l’espai públic.

 És per això que hi ha repartides per Santa Coloma zones de càrrega i descàrrega per tal de facilitar la feina als professionals durant unes franges horàries concretes. Com a norma general, l’horari reservat per a la càrrega i descàrrega és de 08:00 a 14:00 h i de 16:00 a 19:00 h els dies feiners, amb un temps màxim d’estacionament de 30 minuts. De totes maneres, recorda que cal sempre mirar la senyalització vertical vigent per confirmar aquests horaris.

Per reduir la indisciplina i aconseguir una veritable rotació d’aquestes places reservades, les fins ara conegudes zones de ‘càrrega i descàrrega’ estan evolucionant a places de ‘Distribució Urbana de Mercaderies (DUM)’.

Aquestes DUM es troben, des de l’any 2020, en una prova pilot a l’eix format per l’avinguda de Francesc Macià i l’avinguda de Santa Coloma i també a l’avinguda Pallaresa. Per poder efectuar les operacions de càrrega i descàrrega, la persona conductora del vehicle ha de validar l’estacionament a l’aplicació SPRO.

Les DUM estan adreçades exclusivament a camions, furgonetes i vehicles mixtes de dos seients.

En les zones DUM, el temps màxim d’estacionament és de 30 minuts. Sobrepassar aquest temps permès o estacionar vehicles no autoritzats a les DUM, serà sancionable segons la normativa vigent.

Ubicació àrees DUM

Actualment hi ha repartides per la ciutat 16 zones de càrrega i descàrrega, amb aplicatiu SPRO.

SPRO - Aplicació mòbil

SPRO és l’aplicació mòbil destinada als professionals de la distribució urbana de mercaderies de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, per tal de registrar els estacionaments a les zones designades.

Pots descarregar l’App per Android] i per a iPhone

En l’actualitat, a Santa Coloma de Gramenet la SPRO es troba en una fase de proves per tal que les persones usuàries es familiaritzin amb l’aplicació. Recorda que, de moment, només és necessària a 16 àrees de càrrega i descàrrega situades a l’avinguda Pallaresa i a l’eix format per l’avinguda Francesc Macià i l’avinguda de Santa Coloma, on la senyalització vertical ho indiqui.

Qualsevol ampliació de les àrees en què SPRO és necessària, serà avisada amb antelació suficient.

Per a més informació sobre l’aplicació i com instal·lar-la, pots dirigir-te al web de l’AMB

Plataforma ciclologística DUM

Recreació virtual

L'increment de lliuraments derivats del comerç electrònic ha provocat un augment del trànsit de mercaderies als nuclis metropolitans.

El transport urbà de mercaderies representa el 20 % del trànsit de les ciutats, el 30 % de l'ocupació dels carrers i fins al 40 % de les emissions (AMB).

Amb el propòsit de reduir aquest trànsit de vehicles de motor i d’avançar cap a una mobilitat més sostenible, que implica reduir la congestió als nuclis urbans i la contaminació atmosfèrica i acústica, des de l’Ajuntament de Santa Coloma i amb el finançament de l’AMB,  s’impulsarà la creació d’una plataforma, que permetrà realitzar un repartiment últim quilòmetre més eficient i més respectuós amb el medi ambient.

És precisament aquesta última fase del repartiment de mercaderies la que planteja més reptes a les ciutats i també per les empreses de logística, perquè suposa una distribució més pormenoritzada i en moltes ocasions s’ha de realitzar amb molts vehicles. Per a les ciutats suposa un increment de trànsit i circulació de vehicles.

És per això que des de l’Ajuntament de Santa Coloma es promou la creació d’una plataforma ciclologística que permet reduir l’impacte d’aquest distribució de petites mercaderies a la ciutat.

 

El funcionament es basa en el repartiment de mercaderies lleugeres, amb bicicletes i tricicles de càrrega, dins la ciutat.

Es preveu que la seva construcció i operativa s’iniciï el 2023.