Més info

13abr2018 15:00 Antiguitat: 12 days

La "Grama" fa un any i ja compta amb 486 usuaris adherits

Categoria: Comerç, Economia, Mercats Municipals, Destacat

L'alcaldessa, Núria Parlon, ha encapçalat la presentació del balanç del primer any de la moneda local i social de Santa Coloma. Després ha participat al Mercat de Singuerlín en una demostració de pagament amb Grames.

L’Ajuntament ha estat el primer d’Espanya en canalitzar la despesa pública en moneda local pròpia, a través de subvencions a entitats i comerços. El 95% dels diners públics de les subvencions concedides s’ha quedat a la ciutat, segons un estudi fet amb tecnologia "Big data".

L’alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlon, ha presentat aquest dimecres 11 el balanç amb les dades d’un any de vida de la moneda pròpia i local d’aquesta ciutat, grama. L’alcaldessa ha estat acompanyada pel 1er. tinent d’alcaldessa i responsable de Promoció Econòmica i Comerç, Esteve Serrano; el regidor de Comerç, Promoció de la Ciutat i Turisme, Pedro L. Cano, i la presidenta de l’Agrupació del Comerç i la Indústria de Santa Coloma (ACI), Laia Muñoz.   
Al gener del 2017 l’Ajuntament colomenc va començar a fer circular la grama  a la ciutat a través del pagament de part de les subvencions municipals a entitats i associacions de comerç, cultura i esports. Es posava en marxa el Circuit de Comerç Social (CCS) a Santa Coloma. L’Ajuntament va ser la primera administració local de tot l’estat Espanyol en canalitzar la despesa pública amb una moneda pròpia i local.

La grama, com va ser batejada a través d’un procés participatiu amb la ciutadania impulsat per l’Ajuntament, es basa en una plataforma d’Internet i de dispositius mòbils (app i SMS) amb les que es poden pagar bens, productes i serveis en aquells establiments i empreses adherides al CCS. Aquesta iniciativa s’emmarca en el Projecte europeu Digipay4Groth, del qual  forma part l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, a més de Bristol (Regne Unit) i Sardenya (Itàlia).

D’aquest primer any de vida, “podem fer un balanç molt positiu de l’experiència tant a nivell d’impacte econòmic com social”, ha destacat l’alcaldessa. “Hem creat i consolidat un Circuit de Comerç Social, en creixement, i podem dir amb orgull  que a Santa Coloma tenim moneda pròpia i local, que s’ha convertit en referent per a d’altres ciutats veïnes que ara inicien els seus projectes”.  De fet la moneda de Santa Coloma de Gramenet ha despertat l’interès de municipis catalans com Barcelona –que acaben de presentar el “rec”- i Cambrils, a més d’altres ciutats espanyoles com Peligros (Granada), San Juan de Aznalfarache (Sevilla) i Gijón (Asturias).

L’objectiu ha estat “afavorir una major circulació de diners dins la ciutat, i per tant, que fos un estímul per a les empreses i les entitats colomenques i, alhora, fomentar una economia social i cooperativa”, ha conclòs l’alcaldessa.

Dades destacades i propers passes de la grama

Des de la posada en circulació de la grama, al gener de 2017 i fins l’abril d’enguany, s’ha multiplicat per tres la xarxa dels denominats ‘prosumidors’, és a dir, les empreses que venen i compren en grames. Actualment, hi ha 486 usuaris de grames, dels quals 246 són comerços, cooperatives, empreses de restauració i serveis (són el 11,3 % del conjunt d’empreses de la ciutat), 125 són associacions i entitats i 115 són persones a títol particular.
A finals de 2018 està previst que els treballadors i treballadores de l’Ajuntament puguin rebre, de manera voluntària, part de les seves retribucions i salaris en grames, i entrar així a formar part del Circuït de Comerç Social. En aquest sentit,  l’Ajuntament té previst durant el 2019 que la moneda t’estengui a tota la ciutadania; actualment s’hi treballa per articular un mapa documental legal i operatiu perquè tots els colomencs i les colomenques que ho desitgin puguin sol•licitar l’adquisició de moneda local (1 euro = 1 grama). També està previst estudiar fórmules per aplicar avantatges en preus públics per a la ciutadania; per exemple en el pagament de la taxa d’escombraries, en l’abonament a les piscines municipals, descomptes a les entrades al Teatre i l’Auditori i altres incentius per l’ús de la moneda local en els comerços i establiments locals, entre altres.

El 95% de les subvencions es gasten a la ciutat

Durant el primer any de projecte estan circulant 300.000 grames a la ciutat. Aquest és l’import de les subvencions municipals concedides al teixit associatiu i comercial, i en especial a comerços i empreses que compleixen criteris d’economia social i cooperativa, aspecte que es vol continuar potenciant. Durant aquest 2018 està previst canalitzar uns 200.000 euros més en grames només a partir de subvencions. Una altra dada destacada, ha ressaltat l’alcaldessa, és que “abans de l’existència de la grama, només un 29% dels diners públics de les subvencions es gastava a Santa Coloma, amb la grama ara el 95% es queda a la ciutat”. Aquesta dada, entre altres, s’ha estret d’un estudi pioner realitzat per l’Ajuntament amb tecnologia intel•ligent ‘Big data’. Aquesta tecnologia consisteix en l’anàlisi i comprensió de l’entorn geogràfic a partir de l’obtenció de dades fiables i objectives. Es tracta del primer cop que un ajuntament utilitza aquest sistema per estudiar la traçabilitat i els patrons d’una moneda local.

En el 1er. any de la moneda local s’han realitzat 3.894 transaccions en grames, el que suposa un increment del 649% de transaccions respecte al 2017 i del 240% d’augment en volum econòmic comparant el 2017 amb el 2018. La tendència, per tant, indica un creixement exponencial, sostenible i a l’alça.

Per enfortir el CCS i que la ciutadania i usuaris s’hi impliquin està previst, per una banda, la creació del Consell de la Moneda local, en aquest primer semestre del 2018. Per altra banda, també es crearà l’Oficina Tècnica de la Moneda Local (OTML), per a la gestió tècnica i integral del projecte, tant a nivell d’informació i assessorament legal d’empreses i ciutadania, com a nivell tecnològic, econòmic i administratiu. L’objectiu del projecte continuarà sent la promoció i el desenvolupament del comerç local i del foment de l’economia social i solidària.

Els patrons d’ús de la Grama segons un estudi ‘Big data’


Amb l’estudi realitzat per l’Ajuntament amb tecnologia big data, s’ha pogut veure la traçabilitat de la moneda local i alguns patrons d’ús que poden servir per promoure iniciatives de dinamització de certs entorns comercials i locals buits. En aquest sentit, s’ha vist que els dijous són el dia de la setmana que més transaccions en grames es realitzen (unes 547), i el de menys, el diumenge (55). L’import mitjà, el que provoca major nombre de transaccions, és de 15,47 grames (1.023). L’import mitjà de les transaccions entre empreses és de 51,15 grames (538). Aquestes dades poden ajudar a promoure iniciatives per fomentar el potencial turístic del sector de la restauració, per exemple, entre altres polítiques de promoció del comerç i l’economia locals.